Systém parkování se změní. Uleví se Karlínu, Libni i Kobylisům

Parkovací zóny – finální verze návrhu – mapaRadnice osmé městské části připravuje projekt, který by měl zcela změnit systém parkování. V Karlíně, části Libně a kolem stanice metra Kobylisy a Ládví počítá se zavedením smíšených a modrých parkovacích zón.
Návrh řešení parkování - mapa + úvodní informace ve formátu pdf.


Nově aktualizováno (23.11.2012)
Finální verze návrhu parkovacích zón v oblastech Karlín a dolní Libeň – mapa. (pdf)
Finální verze návrhu parkovacích zón v oblastech Karlín a dolní Libeň – projekt. (docx)


Celý systém je jednoznačně navržen pro zlepšení parkování obyvatel Prahy 8, a to v extrémně zatížených oblastech. Chci upozornit, že parkování na větší části území osmého obvodu zůstane nadále neregulované. Situace je v současné době v uvedených oblastech neudržitelná, navíc v příštím roce Praha 8 zůstane posledním ostrůvkem, kam si budou moci zaparkovat vozidlo bezplatně řidiči – návštěvníci Prahy a řidiči z míst, kde již jsou, anebo brzy budou zavedeny placené zóny,‟ prohlásil zástupce starosty Prahy 8 Michal Švarc, v jehož gesci doprava je.

Podle něj by nečinnost v této oblasti mohla do dvou let znamenat absolutní kolaps systému parkování jak v Libni, tak především v Karlíně, který přímo sousedí s centrem města. Značné procento ploch totiž zabírají vozidla řidičů dojíždějících z jiných lokalit, kteří tak obsazují místa určená místním obyvatelům. „Rozhodnutí zavést zóny rezidenčního parkování tedy není motivováno ekonomicky, ale snahou zajistit parkování občanům osmé městské části, které chceme zvýhodnit ,‟ řekl místostarosta.

Všichni občané Prahy 8 budou mít možnost zakoupit si rezidenční parkovací kartu, která zajišťuje všem stejné právo parkovat kdekoli v oblasti vyhrazené pro rezidenční parkování na území osmého obvodu bez omezení. Dojíždějící a řidiči ze sousedních městských částí, kteří využívají především v Karlíně a Libni bezplatné parkování, již nebudou mít možnost tato místa blokovat.

V současné době je navrženo několik zón – čistě rezidenční, smíšená krátkodobá, smíšená záchytná a návštěvnická krátkodobá. Všechny tyto zóny jsou plánovány v nejzatíženějších oblastech, tedy v celém Karlíně a části Libně, Kobylis a Ládví. Rezidenční karta pro občany s trvalým bydlištěm bude stát 350 a 700 korun za rok (maximálně tedy 1,92 koruny za den) a bude platit na celém území Městské části Praha 8. „Na rozdíl od ostatních částí Prahy, kde jsou již zóny placeného stání zavedeny, náš systém počítá se zcela nadstandardním rozsahem takzvaných smíšených parkovacích zón, v návrhu radnice Prahy 8 je jich 70% celkového počtu parkovacích míst. Na nich rezidenti vlastnící kartu parkují bez dalších poplatků a návštěvníci platí jen v určitých hodinách,‟ vysvětlil Švarc.

Radnice si od tohoto kroku slibuje i snížení provozu a tím pádem emisí a hluku v pracovní dny, kdy Kobylisy, Karlínem a Libní projíždějí tisíce aut doufajících v bezplatné zaparkování co nejblíže stanic metra Florenc, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Kobylisy a Ládví.
Návrh ještě není definitivní. „Po debatě s občany, která na toto téma proběhla v Karlíně v polovině června, plánujeme ještě další dvě v Libni a Kobylisích. Závěrem našeho dialogu s občany na dané téma bude anketa na webu www.praha8.cz v září 2012 a během senátních voleb v říjnu,” uvedl místostarosta Švarc.

Takzvaný systém rezidenčních a placených parkovacích zón již delší dobu funguje v Praze 1, 2, 6, 7, částečně v Praze 3 a 9, jeho spuštění je plánováno začátkem roku 2012 v Praze 5 a 11.



Komplexní analýza parkováni v klidu Městské části Praha 8

Pro velký zájem občanů naší městské části jsme se rozhodli zveřejnit komplexní analýzu parkování v klidu. Dovolujeme si Vás upozornit, že se jedná o studii/návrh a nikoliv o konečné řešení parkování v klidu. Finální řešení vzejde až z diskusí s občany naší městské části, které v současné době probíhají.
Soubor stahujte zde: doprava-v-klidu-p8.zip (ZIP, 83 MB)



Otázky, odpovědi...

Kolik bude stát hodina parkování?

Rezidenti s platnou kartou budou mít všude parkování bezplatné, ostatní by měli zaplatit kromě nejbližších ulic u stanic metra 15 Kč/hod. (návrh MČ Praha 8).

Kolik za rezidenční parkování zaplatím jako důchodce?
Počítejte se zvýhodněným tarifem ve výši 350 korun ročně, což je 0,96 koruny za den. Měsíčně tedy zaplatíte sumu jako je zhruba cena jednoho litru benzinu.
 
Jsem v invalidním důchodu. Kolik zaplatím za rezidenční parkování?
Zůstává v platnosti nárok na vyhrazené parkovací místo podle současného platného systému přidělování parkování pro tělesně postižené. Pokud chcete parkovat i jinde v účinné zóně, vztahuje se na vás snížená sazba 350 korun ročně, tedy stejně jako na důchodce.

Proč je v některých částech Prahy 8 systém navržen a v jiných ne?
Systém je navržen pro celou Městskou část Praha 8 jako flexibilní. To znamená, že je plánován pouze v extrémně zatížených lokalitách. Na aktuální vývoj situace bude možné reagovat rychleji.
 
Jak postupovat v případě, že stávající vůz prodám a zakoupím si jiný? Musím zaplatit za kartu opět celý roční poplatek?
Ne, roční poplatek byl již zaplacen. Odevzdáte stávající kartu a na nový vůz získáte novou.

Jak u nás zaparkuje návštěva?
Návštěvy mohou využít parkování ve smíšených nebo krátkodobých návštěvnických zónách, kde uhradí příslušný poplatek. Denně přes noc a o víkendu (od 18.00 v pátek až do 8.00 hod. v pondělí) mohou v návštěvnických krátkodobých zónách parkovat zdarma.
 
Mám v Praze 8 trvalé bydliště. Vůz mi byl přidělen zaměstnavatelem. Budu moci jako rezident získat parkovací kartu?
Ano. Jen je třeba, abyste doložil, že na základě dohody se zaměstnavatelem užíváte vůz i k soukromým účelům. Poplatek bude stejný jako u ostatních rezidentů, to je 700 korun za rok.
 
Jak bude vyřešeno zásobování mé provozovny, respektive firmy v Praze 8, pokud je zajišťuje firma z jiné městské části, případně mimopražský dodavatel?
V době od 18.00 do 8.00 hod. druhého dne a neomezeně o víkendech mohou zásobovací vozidla parkovat kdekoli bez omezení. V jiných časech za poplatek všude tam, kde budou umístěny parkovací automaty, to znamená na více než 70 procentech z navrženého území.

Jaké je řešení, když za mnou přijede řemeslník, například instalatér nebo opravář?
V době od 18.00 do 8.00 hod. bude moci parkovat kdekoli zdarma. Jindy za poplatek ve smíšených nebo krátkodobých návštěvnických zónách.
 
Co uvedené zpoplatnění přinese obyvatelům Prahy 8?   
Kromě již zmíněného pohodlí při parkování snížení dopravy v uvedených oblastech a s tím spojené hlučnosti a emisí z výfukových plynů. Výtěžek z poplatků bude  investován do zkvalitňování komunikací na obvodě.

Další dotazy a odpovědi lze nalézt také v oblasti Zeptejte se / Doprava.


POZVÁNKA NA DEBATU O PARKOVÁNÍ
Zveme Vás na debatu o novém systému parkování v Praze 8.
Kdy a kde: středa 12. září 2012 od 18 hodin, budova Úřadu MČ Praha 8 (takzvaný bílý dům), U Meteoru 6, Libeň
Kdy a kde: úterý 25. září 2012, KD Ládví – Burešova 1661/2 od 18 hodin
Aktualizováno: 04.01.2017 – Tomáš Vlk
Vytisknout