Zastupitelé Prahy 8 odmítli požadavek aktivistů z Poslední generace CZ na plošné zavedení nejvyšší povolené rychlosti 30 km/hod.

Zastupitelé Prahy 8 odmítli požadavek aktivistůZastupitelé na včerejším jednání zároveň odsoudili formu protestu, při kterých v uplynulých měsících aktivisté několikrát blokovali pomalým pochodem dopravu v metropoli. Na návrh místostarosty Martina Cibulky (ODS) přijali zastupitelé usnesení, které vyzývá magistrát, aby nezřizoval zmocněnce pro zklidňování dopravy. O povolené rychlosti na spravovaných komunikacích mají rozhodovat zejména městské části, které mají detailní místní znalost. „Zároveň usnesením vyzýváme magistrát, aby využil svou zákonodárnou iniciativu a navrhl změnu zákona tak, aby obdobná blokování, která udělali aktivisté v nedávné době, byla zákonem postižitelná,“ vysvětlil místostarosta Cibulka. Zastupitelé toto usnesení následně schválili. 

Předseda komise pro dopravu Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8) k tomu řekl: "Zásadně odmítám formu protestu, která spočívá ve zdržování řidičů aut, ale i třeba sanitek. Takový protest je bezohledný a hloupý. Děkuji všem členům zastupitelstva, kteří pro toto usnesení hlasovali."

Opoziční zastupitel Václav Stránský (8žije a Praha Sobě) usnesení, které odsuzuje formu protestů, naopak kritizoval. Podle něj by to zastupitelé neměli dělat. Usnesení nepodpořili zastupitelé z Prahy sobě a Piráti. 

"Praha 8 je průkopníkem ve snižování rychlosti v místech, kde to dává smysl, tedy například v rezidenčních zónách nebo u škol. V Karlíně jsme zavedli Zónu 30 již v roce 2012 a troufám si říct, že jako jedni z prvních v Praze. Ale určitě nesouhlasíme se snižováním rychlosti plošně, nekoncepčně a na základě nátlakových akcí. Blokování Rohanského nábřeží a jiných hlavních tahů považuji za bezohledné a zbytečné. To jsou právě komunikace, kde má zůstat 50 km/h,“ informoval radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8).

Místostarosta Matěj Fichtner (ANO) zase komentoval argument, podle kterého se zvýší bezpečnost v ulicích. "Je fyzikálně prokázáno, že je-li rychlost auta nula, tak riziko smrtelné nehody je nula, takže je to třeba doporučení na dálnice," řekl Fichtner. 

Zastupitel Václav Musílek (SPD a Trikolora pro Osmičku) řekl, že snaha snížit rychlost je součástí "dlouhodobého tažení proti automobilismu ve městech, a nejen ve městech."



Dostávejte aktuality na váš e-mail.
Každý den zasíláme všechny novinky z webu v jedné přehledné zprávě.


Mohlo by vás také zajímat






Zveřejněno: 18.05.2023
Vytisknout